Meta-filmen
FAR FROM HEAVEN
2003 Todd Haynes
Flere generationer er vokset op med filmen som sin primære
reference. Mens de færreste af os læser en roman om dagen, kan vi
nemt se (mindst) en film hver aften på tv eller dvd. Vi er
fortrolige med filmmediet. Metafilmen bygger ikke kun på andre films
sujet og udseende, men i allerhøjeste grad på publikums gamle,
oplagrede oplevelser af andre film.
Ingen metafilm har endnu forholdt sig så æstetisk bevidst til ”sin”
tid som Todd Haynes’ mesterværk FAR FROM HEAVEN fra 2003.
Hele den visuelle side (og en stor del af lydbilledet) er en
forelsket moderne versionering af 1950ernes amerikanske melodrama,
især har Douglas Sirks film været – bogstaveligt talt -
forbilleder. De var ekstremt populære op til midten af 60erne, hvor
de faldt i unåde hos filmkritikerne. Men Rainer Werner Fassbinder
genopdagede Sirk, der omsider blev accepteret som en formens mester.
Men ingen har forsøgt at bygge så visuelt gentagende på Sirks
æstetik som Tod Haynes, der kopierer Sirks stærke, mættede farver.
Hans film foregår i tidsrummet mellem efteråret 1957 og foråret
1958 i Hartford, Connecticut, og naturen er larmende til stede med
sine farvekombinationer – selv om ingen af de hvide hovedpersoner
har noget særlig nært, end sige bevidst, forhold til hverken deres
egen natur – eller naturen selv. Den sorte mand, undtagelsen, er
til gengæld – gartner.
Historien er ikke i sig selv særlig sindsoprivende: den perfekte
direktørhustru opdager, at hendes ægtemand er homoseksuel - og
forelsker sig selv i den sorte gartner. Forholdet bliver aldrig
virkelighed og ebber ud. Set med årtusindskiftets øjne er der ikke
noget at komme efter.
Men filmen er fortalt med den højeste grad af akkuratesse og
præcision: ALT der omgiver karaktererne er minutiøst
rekonstrueret, fra farvevalg over kjoler og frisurer til filmisk
sprog. Vi er nedsænket i en anderledes og kuriøs, ind imellem meget
fremmedartet verden.
Men det virkelig imponerende (og overbevisende, forførende) ved
filmen ligger i, at figurernes bevægelsesmønster og gestik er
korrekt gengivet. Vi befinder os i en eksotisk verden. Gradvist suges
vi ind i en på mange måder skønhedsdyrkende, overfladisk - og
totalt formaliseret – tid, og accepterer dens normer. En slags
1900-tallets rokoko, om man vil – læg mærke til kvindernes
opsatte hår.1
Hovedpersonen Cathys veninder virker ved første blik tåbelige, men
snart opdager vi, at der er tale om selvforsvar. Dette samfund
undertrykker ALLE andre udtryk end de vedtagne. Skønheds- og
ligevægtsdyrkelsen er total. Farverne i filmen er juvelagtigt klare.
Det, der tåler dagens klare lys, får yderligere farve af
ærlighedens naivitet.
Men når Cathys mand går på bøssebar, omgives han af skingre
farver, trods halvmørket. Da han mishandler Cathy, sker det i mørke.
Efteråret, der er scenen for Cathys forelskelse, brillerer med sit
funklende purpurløv, mens forårets lys er jernfarvet.
Også lydsiden er inspireret af 50ernes melodramaer. Her mindes man
igen og igen Alex North's vældige symfoniske underlægningsmusik:
man får konsekvent og håndfast at vide, hvad man skal mene, da
musikken tager parti for den ene af modstanderne i alle konflikter.
Selv filmens
replikker er ”halvtredseriseret” - alle ubehagelige udtryk
undgås, og det, man ikke vil vide af, omtaler man bare slet ikke -
lige til ægtemanden slipper ”the f-word” ud i hovedet på sin
kone. Herfra er der ingen vej tilbage.
FAR FORM HEAVEN er
med andre ord ekstremt historisk korrekt - således opførte
mennesker sig i denne periode, disse dragter bar de, disse bevægelser
var naturlige, sådan var omgangsformen, konventionerne og
fordommene. Filmen indgår i et stadig pågående opgør med de
50ere, som i en periode pludselig blev rehabiliteret.
Men den forholder
sig også til sin egen samtid. Trods personernes fremmedartede
bevægelsesmønstre og mimik er konflikten (desværre) også
nutidig. Forholdet mellem hudfarverne er ikke ændret til
uigenkendelighed, siden Cathys veninder rystes over, at hun
overhovedet vil tale med en afroamerikaner. Homoseksualitet opfattes
stadig som et ”valg af livsstil”, snarere end som natur.
Konflikten er med andre ord ikke forældet, selv om handlingen
tilhører en anden tid.
Fordelen ved at
forflytte den stadig relevante konflikt til 1957 er ganske tydelig:
man undslipper "nutidiggørelsens" krav. Man kan klæde
den i skønne gevandter og fokusere på forskellen mellem det etisk
og æstetisk tilfredsstillende ydre og det bundrådne indre.
Konflikten bliver faktisk tydeligere i 50ernes ultrabeherskede
verden, end hvis man skabte et tilsvarende miljø til en tilsvarende
konfrontation år 2003.
Men vor samtid er
hele tiden til stede som reference. Vor reference, publikums
reference. I forhold til næsten alle andre film fra 2003 er FAR FORM
HEAVEN ekstremt voldsfattig. Kun Franks overfald på Cathy tangerer
vold, og gartnerens lille pige bliver brutalt tævet af nogle bøller
fra skolen. Omgivet af selvbeherskelse står disse to tilfælde af
vold desto stærkere.
Sujettet er stort set hentet fra Douglas Sirks hovedværk ALL THAT
HEAVEN ALLOWS fra 1955, med Jane Wyman i den rolle, Julianne Philipps
her gør til sin. Men hvor Wyman i originalen må nøjes med det
fjernsyn, hendes børn forærer hende, bliver Cathy i FAR FROM HEAVEN
skilt, og forårets kirsebærgrene minder om, at vi nu kun er ti år
fra det store oprør - der er håb forude. Noget andet vil ske –
men i en helt anden visuel dragt. Vi har i virkeligheden overværet
Cathys verdens sidste krampetrækninger. Den nye tid er på vej. Men
hvis den skal fortælles, må man skifte stil.
FAR FORM HEAVEN knytter sig til en række film fra årtusindskiftet,
hvor amerikanerne hyldede og kritiserede paradigmeskiftet fra 68.
PLEASANTVILLE fra 1998 af Gary Ross præsenterede konflikten i
eventyrform. To moderne teenagere glider ind i deres yndlings
tv-serie fra 50erne – en uskyldsren verden i sort-hvid, uden kunst,
bøger, orgasme og ildebrand! Alt dette bliver indført af den ene af
de unge, mens den anden (den vilde pige) ønsker at forblive i
seriens univers!
Da PLEASANTVILLE dukkede op i biograferne, opfattedes den som et sent
korrektiv til 80ernes nostalgiske tidsrejse-film, der alle forholdt
sig idealiserende og idylliserende til 50erne. Det årti, som man i
60erne og 70erne havde forkastet og fordømt som passivt, repressivt
og forløjet, blev nu fremhævet i film som PEGGY SUE GOT MARRIED og
BACK TO THE FITURE. Hvor de mere kunstneriske behandlinger af
perioden fastholdt en ironisk distance, var blockbuster-filmene
betagede af 50erne. PLEASANTVILLE fortalte en modsatrettet historie:
mennesket kan ikke i længden udholde at leve i sort-hvidt, uden
kunst, uden oprør. Filmen handler om frihedens risici og glæder –
og om det umulige i at gå tilbage til ufrihed efter at have smagt
bare en anelse af frihedens sødme.
PLEASANTVILLEs holdning til udviklingen var næsten 100 % positiv.
Noget andet var næppe heller muligt i præsident Clintons
optimistiske livsnydende 90ere. FAR FROM HEAVEN er en anelse mere
skeptisk over for fremtidens frihed.
PLEASANTVILLE
forsøgte med lige dele spøg og alvor at vise, at nutiden med sin
seksualisering, vold og åbenhjertighed er ”bedre for os at leve i
end 1950erne, men det er FAR FORM HEAVEN, der lykkes bedst med sit
projekt. PLEASANTVILLE præsenterer 50erne som en tv-serie, publikum
aldrig rigtig kan tro på, hvordan opnå spænding uden konflikter?
FAR FROM HEAVEN går hele vejen i sin tidsmaskine for at få os til
at fatte, at forandring er svær.
Når FAR FROM HEAVEN insisterer på at fortælle sin højstemte
historie med 1958s virkemidler, er den først sand mod den tid,
filmen behandler: det kan godt være, vi mener at Frank bare skal
springe ud som bøsse, og Cathy bare tage til Baltimore og leve
papirløst sammen med sin kunstkloge sorte gartner, men i den tid,
filmen refererer, står disse muligheder ikke åbne.
I 1957 bliver vandet i swimmingpoolen i Miami forurenet, fordi en
lille sort dreng har dyppet storetåen…og i Lars von Triers
MANDALAY fra 2005 lader han ironisk selvbevidst en velmenende hvid
pige gribe fat i den forkerte afroamerikaner, da hun holder en smuk
tale om lige rettigheder og skjulte evner. Hun vil nok gøre det godt
for de ”sorte”, men kan ikke skelne dem fra hinanden.
FAR FROM HEAVEN blev forunderligt (og skuffende) nok ikke det
superhit, som filmens opfindsomhed og mod, både æstetisk og
visuelt, gjorde den fortjent til. Men den er så original, at ingen
forbliver uberørt.
Stilistisk bygger den videre på bl.a. David Lynchs symbolistiske
film og serier fra halvfemserne – især TWIN PEAKS synes at
rumstere et sted i baghovedet. Tematisk knytter FAR FORM HEAVEN sig
til kritiske film som AMERICAN BEAUTY. Der er absolut ikke tale om
manifest, men om kunst. Og på sin egen bagvendte måde åbnede FAR
FROM HEAVEN døren for en filmatisering som THE HELP/NICEVILLE fra
2011.
1
Gestik i ”gamle dage” er og bliver et problem for film, der
postulerer at foregå i fortiden. I 1994 fremstillede Liz Hurley,
fotomodellen, Dalila i en coproduktion, en episode i tv-serien THE
BIBLE. I i sin person tydeliggør hun problematikken med moderne
skuespillere i antikke dramaer. Lad gå at hendes specielle radmagre
skønhed er typisk for 1990erne – men hendes bevægelsesmønster
og mimik er så tidsbundet, at hun allerede nu, ti år senere,
virker forældet. Der er noget androgynt over hende: Annie Lennox
snarere end Madonna. Hun forsøger formentlig at modvirke alle
myterne om ”vampen”, men hendes duknakkede gangart, indforståede
halvsmil og maskinelt sexede adfærd bliver til en
historie-i-historien.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar