søndag den 1. april 2012

sidste ord om royal affair

jamen så måtte man blokere hr. arcel på sin væg! det er jo min væg o ikke hans. han har fået 50 mio. til at indspille og promovere sit værk, så må han kunne holde sig il sin egen væg på FB.
han fortæller, at jeg heller ikke skriver "sandheden" (det har jeg nu aldrig påstået, og det er ikke mine bøger, jeg skal anmelde). og at jeg skal læse hvad historikerne skriver, amdisen og bangsbo og langen.
men nu er det jo ikke mig, der ignorerer disse historikere. jeg foretrækker bare kilderne frem for tilfældige historikeres udlægning. det lærte jeg, da jeg fik min forskeruddannelse.
vi skriver ud fra de selvsamme kilder, og med den samme fascination af tiden.
(i øvrigt, hvis jeg skal presses til et navn, så må jeg tilstå, at Thomas Bredsdorff for mig står himmelhøjt over de nævnte navne. han bevæger sig frit rundt i rummet, har læst alt, og er dog stadig nysgerrig og omstillingsvillig. når man læser hans bøger og artikler, oplever man et menneske i evig bevægelse - og i evig konfrontation med stoffet.
det er faktisk efter min mening arcel, som har erstattet kilderne med banalisering, sentimentalisering og billiggørelse.
min ærgrelse går på, at den smukke film, hvor rantzau, kongen, bernstorff og enkedronningen spilles overdådigt godt, hele tiden fravælger kildernes udsagn - kommerciel frihed i stedet for kunstnerisk frihed. og at den smukke, smukke film helt fravælger at lege djævelens advokat bare et øjeblik...
(og så synes jeg det er dårlig stil , efter at have fået 50 mio at lege med, at give sig til at forfølge kritikerne)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar